Thursday, July 28, 2011

Dagang Pak Malau....

Kajang Pak Malau, Kajang Berlipat
Kajang Hamba Mengkuang Layu
Dagang Pak Malau, Dagang Bertempat
Dagang Hamba Musafir Lalu

Sejak berpindah ke sebuah kawasan perumahan di Ampang (lokasi sebenar dirahsiakan), kami telah pun berkenalan dgn jiran tetangga di kawasan sekitarnya (walaupun ada yang tidak sempat dikenali)..hehe...
Cik Din jiran sebelah rumah (yang selalu basuh baju)..
Auntie Taichi (selalu g taichi pagi2)..
Wak di rumah hujung (Wak ni mcm sidang kat area situ)..
Mak Ni rumah seberang berdepan rumah kami (sangat2 ramah)..
Khairul juga berdepan rumah kami (baru dapat baby)..
Uncle Pemukul Hanjing..(yang selalu basuh kete)
tu je yg sempat berkenalan..eh ade lg Abe Le Tanoh Meghoh dok belakang rumah...haaa~

Adat la bagi orang yang berdagang seperti kami ini berbuat baik dgn orang yang berbuat baik dengan kita...di mana bumi dipijak, disitu langit dijunjung...di saat kita susah memerlukan, jiran-jiran yang baik ini insyaAllah akan membantu kita...



Sabda Baginda SAW bermaksud:

“Sesiapa beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia berbuat baik kepada jirannya. Dan sesiapa beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia menghormati tetamunya. Dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia berkata yang baik dan hendaklah ia diam.” (Hadis riwayat Muslim)

Umat Islam dilarang menyakiti jiran termasuk bukan Islam walaupun mereka bersikap sombong atau tidak mesra. Sebaliknya, tunjukkan contoh yang baik dan sentiasa mengambil berat keperluan jiran serta membantu apabila diperlukan.

...pengajarannya...itu baru dengan jiran...ini kan pula dengan keluarga...jangan lah kelak kita diumpamakan seperti anjing dalam perumpamaan melayu yang popular "UMPAMA MELEPASKAN ANJING YANG TERSEPIT"




Peribahasa seperti melepaskan anjing tersepit atau madu diberi dibalas tuba selalu merujuk kepada pertolongan yang diberi kepada makhluk yang tidak tahu membalas, malahan menyusahkan pula orang yang telah membantunya itu. Dengan kata mudah, Melepaskan anjing tersepit, sesudah lepas ia menggigit bermaksud menolong orang yang tidak tahu berterima kasih.

...marang perapu kapunden..parang sekeeeeeeeperrrr....hak ptuih~

0 komen: