Sunday, July 31, 2011

Selamat menyambut Ramadhan (3 hari berbeza kpd 3 golongan berbeza)

MKA,

Kami ingin mengucapkan selamat menyambut Bulan Ramadhan al-Mubarak kepada semua pembaca blog IrdinaZareef. Agar kita semua dilimpahi dengan keberkatan bulan Ramadhan yang mulia ini serta diampunkan dosa-dosa kita yang telah lalu. Kami juga ingin meminta berbayak-banyak keampunan dari anda semua jika ada salah dan silap agar kita semua dapat menjalani ibadah puasa dengan tenang dan sabar.

Di Malaysia, Singapura, Brunei dan Majlis Ulamak Indonesia, Nadhatul Ulamak dan Majlis Ugama Islam Thai akan menyambut Ramadhan bermula pada 1 Ogos 2011 dan mula menunaikan solat Tarawikh pada 31 Julai 2011.

Bagi pengikut Tarikat Naqsyabandiah mereka telah pun memulakan ibadah puasa pada Sabtu 30 Julai dan mula menunaikan solat tarawikh pada Jumaat 29 Julai. Cara penentuan pengikut tarikat ini berbeza sedikit dari yang lain kerana mereka tidak menggunakan sebarang alat bantuan melihat bagi menentukan tarikh mula puasa, tetapi hanya menggunakan "naked eye" yang mana fasa bulan dipantau dari masa ke semasa bermula 22 Syaaban.

Bagi beberapa golongan lain termasuk pengikut mazhab Syiah akan memulakan ibadah puasa pada 31 Julai dan telahpun menunaikan solat tarawikh pada Maghrib 30 Julai 2011.

Pembetulan:
Brunei akan bermula puasa pada 2 Ogos 2011.

Sekian.

0 komen: